UX Design krijgt een like van de gebruiker

Complexe systemen beschikken vaak ook over een complexe interface. Functioneel voldoet het keurig aan de specificaties, maar handig voor gebruik? Nee. Bart van Woensel en Frank de Jong van het Nspyre UX team gaan in deze blog in op de waarde van User Experience design.

Mobiele) apps, websites en overige software worden meer en meer complex. Zowel op het gebied van technologie als de interface. Waar het voorheen de conventie was dat de gebruiker zich aan het product aanpast, wordt het steeds meer gemeengoed dat deze gebruiker zelf bepaalt of iets wel of niet aan zijn of haar wensen en/of eisen voldoet.

Als we het dan hebben over User Experience, dan hebben we het over de totale beleving van de gebruiker tijdens en na het gebruik van een technische oplossing. Met de totale beleving bedoelen we de introductie tot en met gebruik op lange termijn. Vaak wordt er bij de term UX alleen gedacht aan hoe het eindproduct er visueel uit ziet, de link met een interface wordt hierbij al snel gemaakt. Echter gaat het bij UX om het geheel, de beleving van de gebruiker, het gebruiksgemak en de context waarin de gebruiker zich bevindt.

Een User Experience Designer ontwerpt deze beleving voor de gebruikers. Hierbij houdt hij rekening met de behoeften van de gebruikers gecombineerd met de doelstellingen van de opdrachtgever. Bij een goede gebruikersbeleving heeft de gebruiker een betere ervaring bij de interactie met het product en zal het prettiger zijn om mee te werken. Bij User Experience gaat het onder andere om de interactie tussen gebruiker en product. Omdat de interface is ingericht naar het verwachtingspatroon zal er een positieve ervaring worden opgedaan bij het gebruik hiervan.

Wat levert het op?
Een goede beleving bij het product is natuurlijk leuk voor de gebruiker, maar wat levert het nu daadwerkelijk op?

1. Besparing tijdens ontwikkelfase:
- Minder nacalculatie.
- Beperking ontwikkeling irrelevante functionaliteiten.

2. Besparing tijdens introductie:
- Minder trainingskosten.
- Betere acceptatie gebruiker.
- Kortere leercurve van product.

3. Besparing tijdens gebruik:
- Minder foutieve invoer.
- Snellere taakafhandeling door intuïtievere bediening. 



"We want more by seeing less" - een publicatie van Frank de Jong
De gebruikerservaring (UX) van software producten biedt bedrijven vandaag de dag onderscheidend vermogen en is dus terecht een aandachtsgebied waar Nspyre zich steeds meer op richt. Het omgaan met schermen vol functionaliteit wordt namelijk steeds complexer voor gebruikers. Daarom moet goed gekeken worden hoe deze functionaliteit word aangeboden. Een trend die je steeds vaker ziet binnen interface design is het strippen van interfaces tot een minimalistische kern, denk bijvoorbeeld aan Windows 8. De grote vraag is echter hoe je ervoor kunt zorgen dat de balans tussen functionaliteit en gebruikerservaring optimaal is en dat we niet doorslaan in het uitkleden van een interface. Het artikel gaat in op deze vraag en bekijkt aan de hand van enkele voorbeelden hoe het ontnemen van zichtbare functionaliteit in sommige gevallen kan leiden tot een intuïtievere interface, maar in andere gevallen tot een gebrekkige gebruikerservaring. Lees snel verder: http://www.dtelepathy.com/blog/design/we-want-more-by-seeing-less

Over User Experience Design binnen Nspyre
Sinds 1 mei 2012 beschikt Nspyre over een UX afdeling die opdrachten vanuit een User Experience oogpunt benadert. Een unieke toevoeging in de dienstverlening. Door het aanbieden van een totaalpakket met aan de ene kant uitstekende technische kennis om allerhande applicaties te ontwikkelen en aan de andere kant een effectieve gebruikersbenadering, is Nspyre in staat om een nieuwe standaard weg te zetten waar het gaat om de ontwikkeling van technische én gebruiksvriendelijke applicaties.

Meer weten over wat Nspyre in uw specifieke situatie kan betekenen? Stuur een e-mail naar info@nspyre.nl o.v.v. UX Design.

Tags: web ux

Nspyre Tech Cloud

requires Flash Player 9 or better.